1. Czy nowe forum Ci się podoba?

    Chętnie wysłuchamy Twoich uwag na temat funkcjonowania nowej odsłony forum. Zapraszamy do tego tematu aby podzielić się z nami swoimi wrażeniami.
    Dismiss Notice

FOTORELACJA budowa zautomatyzowanego PC Boxa z aplikacją na androida

Dyskusja w dziale Jak zrobić? rozpoczęta przez Back2Nature w dniu 02.04.2018

  1. Back2Nature

    Back2Nature Guest

    Witam, planuję budowę pół automatycznego PC Boxa i będę potrzebował waszej pomocy, ponieważ to jednocześnie pierwszy box jaki buduję. Co rozumiem przez pół automatyczny: będzie on sam dbał o temperaturę, wilgotność i oświetlenie, reszta roboty przy roślinkach zostaje dla mnie. Mam zrobiony wstępny kosztorys, którym się wkrótce podzielę. Zaplanowany budżet to 300zł (lub 400 jeśli zdecyduję się na monitorowanie pH). Całość będzie działała tak, że w aplikacji na telefonie będę ustawiał fotoperiod, przedział dopuszczalnej wilgotności, oraz przedział dopuszczalnej temperatury, a system mikrokontrolerowy w boxie będzie regulował pracę wiatraczków, nawilżacza, oraz ledów. Ponadto w aplikacji będę mógł stale monitorować warunki panujące w boxie, oraz będę miał dostęp do danych minuta po minucie z przeszłości. Oświetleniem zajmie się panel LED własnej roboty, którego wykonanie również tutaj przedstawię. Będzie miał regulowaną wysokość i chłodzenie pasywne (radiatory).

    Po rozpisaniu kosztorysu realizację projektu zacząłem od kupna obudowy od komputera. Oczywiście szukałem używanej, a chcąc wykorzystać doświadczenie, które nabyłem przeglądając fotorelacje na forum, najważniejszym parametrem stała się dla mnie wysokość. W ten sposób trafiłem na ATX TRACER TRO-575 za 10zł.
    Wymiary (wys. / szer. / gł.): 45cm / 20cm / 47cm


    [​IMG] [​IMG]
    Opcja wrzucania zdjęć przez edytor forum nie działa mi na Torze, więc dopóki nie znajdę sposobu jak to obejść, będę wrzucał tak.


    Wstępnie wyczyściłem obudowę i odkręciłem wszystkie śrubki które trzymały kieszenie na dyski i napędy. Niestety okazało się że kieszenie są przymocowane również nitami. Próbowałem je usunąć kombinerkami, ale bezskutecznie, jutro spróbuję przewiercić je wiertłem do metalu.
    [​IMG]



    Znając już wymiary obudowy której użyję, kupiłem pasujące radiatory do LEDów. Wybrałem trzy belki 30cm x 2,5cm x 1,2cm. Połączę je później płaskownikami które będą jednocześnie zaczepami do łańcucha regulującego wysokość panelu. Do radiatorów wrócę później, bo zamówiłem je na aliexpresie i chwilę potrwa zanim je dostarczą. Za 3 zapłaciłem 28,43 zł wliczająć wysyłkę.


    Teraz przyszła pora na zakup wiatraczków. Znalazłem jakieś w miarę przyzwoite za 10zł, hałas poniżej 20dB, RPM blisko 2000, i średnica 12cm. I tutaj pojawiają się pytania do was:

    1. Jaką właściwie rolę pełnią wiatraczki w boxie? Chodzi o zbijanie temperatury, czy o dostarczanie dwutlenku węgla, czy o jedno i drugie?

    2. Na jakiej wysokości najlepiej zamontować wiatrak wtłaczający? Tuż nad linią doniczki?
    3. Widziałem gdzieś na forum projekty pułapek świetlnych, takich labiryntów odbijających światło przez co nie dochodziło już do wentylatora. Nie potrafię ich teraz znaleźć, ktoś podrzuci?
     
  2. Racuch

    Racuch Forumowy guru

    1. Jaką właściwie rolę pełnią wiatraczki w boxie? Chodzi o zbijanie temperatury, czy o dostarczanie dwutlenku węgla, czy o jedno i drugie?
    -o jedno i drugie
    2. Na jakiej wysokości najlepiej zamontować wiatrak wtłaczający? Tuż nad linią doniczki? - tak
    3. Widziałem gdzieś na forum projekty pułapek świetlnych, takich labiryntów odbijających światło przez co nie dochodziło już do wentylatora. Nie potrafię ich teraz znaleźć, ktoś podrzuci? -google
     
  3. PanBadura

    PanBadura Weteran

    Wygląda to bardzo obiecująco. Będę mocno Ci kibicował i być może jeśli wszystko Ci się uda i się sprawdzi, to użyje Twojego tutoriala i powtórzę Twój wyczyn, a ile mogę pomóc to pomogę. Więc proszę Cię abyś w miarę możliwości dosyć jasno przedstawiał kolejne kroki.

    1. Raczej o zbijanie temperatury za pomocą cyrkulacji powietrza. Wentylator ustawiony niżej powinien wtłaczać zimne powietrze a wentylatory wyciągający umieszczony na wysokości lamp/żarówek powinien wyciągać ciepło.

    2. Ja umieszczałem i umieszczam wtłaczający na wysokości powierzchni ziemi w donicy czyli przy łodydze. Ponoć podmuch powietrza sprawia też że łodyga robi się grubsza do przekłada się na późniejsze efekty. Wyciągający ciepło powinien być na wysokości żarówek. Chyba że stosowana jest cooltube czyli chłodzenie lampy w przepływie. Wtedy ten system wentylatorków jest rozwiązany chyba nieco inaczej, ale nigdy tego nie stosowałem. Przy ledach cooltuba raczej nie będzie konieczna. Nie wiem jak bardzo nagrzewają się ledy w tak małej puszcze jaką jest pcbox. Wiem że przy zwykłych żarówkach w pcboxie potrafi być gorąco.

    3. Co do pułapek świetlnych to chyba chodzi Ci o coś takiego:
    https://forum.nasionakonopi.pl/72,b...a-niewielkiego-growboxa-pomoc.html#post325748

    Jeśli zależy Ci na dyskrecji to pułapka świetlna raczej obowiązkowa.
     
  4. Uagder

    Uagder Wiedza nadprzyrodzona

    3
    [​IMG][​IMG]

    Jeżeli będzie dość duży hałas to myślę że dobrym pomysłem jest danie gąbki/maty węglowej na te ścianki.
    To jest tylko przykład, nie jest mojego autorstwa ale można coś podobnego stworzyć lub przerobić pod siebie.
     
  5. Back2Nature

    Back2Nature Guest

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi :)
    Oczywiście postaram się wszystko opisywać krok po kroku, tak żeby nawet osoby nie znające się na elektronice były w stanie powtórzyć kolejne czynności.
    @Uagder dokładnie o ten projekt mi chodziło, dzięki :)

    Poszukałem o tym trochę informacji i to prawda. W publikacji The Cannabis Grow Bible, Greg Green stwierdza, że podmuch wentylatora bezpośrednio na łodygę powoduje zwiększoną produkcję włókien celulozowych, co przekłada się na grubszą łodygę, zwiększony wzrost gałęzi, a w efekcie zwiększony plon. Tak więc wentylator wtłaczający na pewno dam na łodygę. W takim razie potrzebuję znać od razu wymiary donicy, żeby określić wysokość otworu na wentylator. I tutaj kolejne pytanie do was:
    Czy jest sens wciskać do PC Boxa 2 roślinki? Jeśli tak, to w ile litrową donicę/donice muszę się zaopatrzeć?

    Udostępniam wam też kosztorys:
    https://docs.google.com/document/d/14M3GogQy7AWsRoGl0f4HQoOa2Kt7M_0VYxQ4hTvuwps/edit?usp=sharing
    Jak widać zdecydowałem się na inne wentylatory niż opisane w pierwszym poście. Przekonał mnie do nich poziom hałasu (17dB to bardzo mało), a także asortyment sklepu w którym je znalazłem, dzięki czemu będę mógł tam zrobić większość zakupów elektronicznych za przesyłkę płacąc tylko raz. Wracając do wentylatora, mimo prędkości zaledwie 1700RPM ma on wydajność 47,7m3/h, podczas gdy objętość boxa to 0.0423m3. Oznacza to, że całkowita wymiana powietrza w boxie może nastąpić w 4 sekundy, czyli dużo szybciej niż potrzeba. Jak dobrałem zasilacz do wentylatorów: są 2 takie same wentylatory, zamierzam podłączyć je równolegle, więc szukam zasilacza o napięciu takim jak podane na wiatrakach oraz natężeniu dwukrotnie większym. 73mA * 2 = 1,46A Najbliżej tego był zasilacz 12V i 1,5A.

    To wszystko na dzisiaj, zachęcam do zerknięcia na kosztorys. Jeśli gdzieś się mylę, wszelkie uwagi mile widziane :)
     
  6. Zielonylisc

    Zielonylisc Wiedza nadprzyrodzona

    A ja powiem tak ...:) automatyzacja pcboxa to troche przerost formy...panel led nie bedzie sie zbytnio nagrzewał aby potrzebować nie wiadomo jakiego chłodzenia...zwykle wentylatory 80-90mm wystarcza, wilgotnosc- tutaj tez nie ma co rozkminiac gdyż mała pow boxa przy większej roślinie bedzie stabilna, nie trzeba zadnych czujników regulatorów...wystarczy wentylatory dac do zasilacza ze zmiennym napięciem i jak zwiększysz prędkość 2-3x w ciagu całej uprawy to bedzie max...panel dajesz pod czasomierz prądowy i masz zautomatyzowany pcbox.
    Co do ustawiania podmuchu na mała siewke...obecna uprawe mam praktycznie bezwietrzną jesli chodzi o większe podmuchy i nie widze większej roznicy w grubości łodyg...wieksza wagę przyłóż do odpowiedniego nawożenia bo to co w ziemi jest priorytetem nawet ważniejszym niz samo światło...odpowiedni rozwój korzeni to podstawa w osiągnięciu dobrego plonu.
     
  7. PanBadura

    PanBadura Weteran

    Niby tak, ale sam zamysł i pomysł super. Może i faktycznie nie ma co się spuszczać nad automatyzacją pcboxa, bo wystarczy włącznik czasowy, ale jeśli da się to zrobić tanim kosztem to w sumie czemu nie, kto zabroni. Ja nieco działam już w pcboxach i mogę powiedzieć że upychanie dwóch standardowych roślin do pcboxa w jednej donicy nie ma sensu. Aktualnie testuje dwa automaty w przedzielonej donicy. Jedna z roślin jest ponoć szybka i ma krótki weg więc zostawiłem jej 40% miejsca w donicy, a druga to w miarę normalny automat, i ona zajmuje 60% miejsca donicy w pcboxie. Nawet jeśli ten poradnik będzie przerostem formy nad treścią to chętnie zobaczę jak i z czego tworzy się taki panel led do pc boxa i jak się spisuje. Co do nawilżania w pcboxie to faktycznie też może być problem, nie za bardzo wiem jak chcesz to rozwiązać ponieważ miejsca na jakiś nawilżacz do którego nie będzie trzeba co godzinę dolewać wody zwyczajnie nie ma. Mimo wszystko obserwuję, pomogę jak mogę i chętnie powtórzę ten wynalazek jeśli koszt faktycznie zmieści się w 200-250zł.
     
  8. Back2Nature

    Back2Nature Guest

    @Zielonylisc Faktycznie użycie systemu mikrokontrolerowego nie jest niezbędne, ale widziałem wiele fotorelacji z popalonymi liśćmi od żarówek, a nic nie stoi też na przeszkodzie żeby do mojego projektu dodać dozownik nawozów i miernik pH (no może oprócz ceny sond do mierzenia pH).

    @PanBadura Zamierzam wykorzystać nawilżacz ultradźwiękowy, z tym że będzie on poza boxem, a wilgoć będzie doprowadzana rurką.

    Zakupiłem już większość zaplanowanej elektroniki. Idąc za radą postanowiłem że w boxie będzie 1 roślina i zakupiłem donicę o pojemności ok 5l (jest trochę większa ale zmierzyłem objętość do poziomu na którym będzie kończyć się ziemia). Udało mi się nareszcie uporać też z nitami. Najpierw przewierciłem te łatwo dostępne wiertłem do metalu od strony wklęsłej:
    [​IMG]
    [​IMG]
    W mojej obudowie dało się uzyskać dostęp wiertłem pionowo do 4, pozostałe musiałem usunąć od wypukłej strony.
    [​IMG]
    Wiertło nie zdałoby tutaj egzaminu, dlatego użyłem frezu:
    [​IMG]
    Po usunięciu kieszeni na napędy zostały 4 najtrudniej dostępne nity mocujące kieszeń na dyski. Użyłem nożyc do stali i brutalnej siły:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Bardziej wystające nity usunąłem piłą do metalu, a te mniej spiłowałem frezem.
    [​IMG]
    Efekt:
    [​IMG]
    Teraz tylko połatać dziury i okleić wnętrze kocem ratunkowym. Nie licząc diód do panelu LED, większość części elektronicznych jest już zamówiona, więc jakoś na dniach zacznę programować mikrokontroler i podłączać do niego wiatraczki i przekaźniki.
     
    Last edited by a moderator: 11.04.2018
  9. Natasz

    Natasz Inspiracja

    nie widac zdj:(
     
  10. Kombinowałem z różnymi formami wstawiania zdjęć i coś się popsuło, a nie mogę już więcej edytować. Dlatego wrzucam jeszcze raz:
    A teraz dzisiejszy update:
    Odkryłem że plastikową przednią część obudowy można bardzo łatwo zdjąć i nie potrzebnie męczyłem się tyle z nitami bo mogłem do nich uzyskać łatwy dostęp.
    [​IMG]
    Postanowiłem też że nie będę pozbywał się kabli przylutowanych do portów USB na przednim panelu. Zamiast tego wykorzystam porty jako złącza do zasilania LEDów i wiatraczków. Każdy port USB pozwoli mi na podłączenie 2 lini zasilania. Dzięki temu zabiegowi gotowy projekt będzie bardziej przypominał prawdziwy komputer, bo zamiast sterczących z dziwnych miejsc kabli, będą do niego podpięte 2 wtyczki USB.
    [​IMG]
    Zdecydowałem też, że najlepiej na tym wyjdę jeśli box wykleję od środka jakąś płytą drewnopodobną, a dopiero płytę okleję kocem ratowniczym. Zaletą tego rozwiązania jest to, że mogę kocem oklejać płytę na zewnątrz boxa a dopiero potem ją włożyć, przez co może uda mi się okleić na płasko, bez zagnieceń. Poza tym, moja obudowa ma po bokach otwory wentylacyjne, które tak czy inaczej musiałbym zakryć.
    Zmierzyłem wszystkie ściany od środka, i wyciąłem prostokąty ze sklejki (płyta 1m x 1m wystarczyła w nadmiarze). Na bokach obudowy są wypukłe do środka uchwyty, więc musiałem dopasować płytę do ich kształtu wycinając dziury.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    I w tym miejscu pojawia się pytanie: jak najskuteczniej przytwierdzić taką płytę do metalowej obudowy?
     
  11. Natasz

    Natasz Inspiracja

    zauwaz ze box z pcta to bardzo maly box czym wiecej rzeczy do srodka dasz tym jego powierzchnia bedzie mniejsza i mniejsza i mniejsza
     
  12. PanBadura

    PanBadura Weteran

    Jakimś klejem na gorąco spróbuj, mocna taśma dwustronna też się nada. Może też wkręty?
     
  13. @Natasz racja, w takim razie z dyktą po bokach się na razie wstrzymam, ale i tak będę musiał jej użyć z przodu i z tyłu, bo mój pc jest dziurawy jak sito.

    @PanBadura wkręty odpadają raczej bo albo podrą mi koc albo będą wystawać na zewnątrz. Spróbuję połączyć taśmę dwustronną i klej na gorąco.
     
  14. THCLORD

    THCLORD Forumowy guru

    przyklej na silikon nigdy juz nie odpadnie tylko zwykly nie akryl