Kiełkowanie nasion

Nasionka wrzucamy... na 3-5 godzin do szklanki z wodą aby dokładnie napęczniały i zatonęły.. Będzie to oznaczać że wystarczająco już się „napiły ”. Zdarza się, że nasiona nie chcą samoczynnie pójść na dno, wystarczy delikatnie poruszyć pojemnikiem. To, że nasiono nie opadło również nie musi oznaczać że się nie nadaje. Następnie nasionka należy położyć w płaskim naczyniu na kilka warstw chusteczek higienicznych i przykryć jedną chusteczką aby wilgoć docierała z każdej strony. Następnie należy wlać wodę mineralną (niegazowaną, niewysokiomineralizowaną itp. czyli najzwyklejszą) i dolewać jej co kilka godzin aby chusteczki pozostały wilgotne. Nie można przesadzać z ilością gdyż kiełek po otwarciu skorupek musi złapać pierwszy oddech powietrza. Woda powinna być ciepła – podobnie jak otoczenie, czyli ok 23-27 stopni . Naczynie można przykryć drugim takim samym aby woda wolniej parowała. Zamiast chusteczek można wykorzystać gazę. Należy także pamiętać że chusteczki razem z wodą należy zmieniać min. co 2-3 dni przy czym nie zaleca się dotykać kiełka palcami – lepiej jest je delikatnie przerzucić. Jeśli pomimo wykonania wszystkich czynności zgodnie z instrukcją powyżej kiełek w ciągu kilku dni (ok. 4-5) nie chce wyjść ze skorupki, można wykonać tzw. precrushing czyli spowodować delikatny nacisk na nasiono aż zrobi charakterystyczne cichutkie „trach”. Jest wiele dostępnych sposobów wykonywania tej czynności np. ściśnięcie palcami, zębami itp. Należy robić to możliwie najdelikatniej gdyż wykonując tę czynność możemy doprowadzić do zgniecenia nasiona. Jeśli w ciągu tygodnia nasionko nie wypuści kiełka – będzie to oznaczało że się nie nadaje. Po wydostaniu się kiełka nasiono wrzucamy do ziemi. Kiełek nie powinien być długi (2-5 mm) gdyż wzrasta ryzyko jego uszkodzenia.

Innym często stosowanym sposobem kiełkowania nasion jest moczenie ok. doby w wodzie – następnie wrzucamy je od razu do ziemi. W takiej sytuacji jednak wykluczamy możliwość wykonania precrushingu…


KIEŁKOWANIE
Poradnik-Kiełkowanie nasion
Poradnik-Kiełkowanie nasion
Poradnik-Kiełkowanie nasion


Pierwsze dni życia

Wsypujemy ziemię o ph 6.0 - 6.7 do niewielkiego pojemnika – np. po jogurcie. Dobrze jest go okleić np. taśmą izolacyjną gdyż korzeń nie powinien mieć dostępu do światła. Kredką lub innym przedmiotem robimy otwór o głębokości ok. 1,5-2 cm, do którego wkładamy wykiełkowane nasionko. Zaleca się włożenie kiełkiem do dołu, choć nie ma to większego znaczenia, iż sam znajdzie odpowiednią drogę. Otwór delikatnie przysypujemy ziemią, bardzo delikatnie dociskając. Następną czynnością jest podlanie – robimy to rozważnie, aby nie spowodować błota gdyż roślinka może nam zgnić. Najlepiej używać spryskiwacza do kwiatów. Na wierzch pojemniczka można nasypać drobnego keramzytu gdyż korzeń porusza się w dół. Jeśli zapewnimy mu większą wilgotność z góry – korzenie rozejdą się po całym pojemniku a jest on najważniejszą częścią rośliny. Podlewamy mało lecz regularnie aby nie doprowadzić do całkowitego wyschnięcia ziemi. Jeśli używasz tzw. kranówki – pamiętaj aby była „odstana” min. 24 godziny aby uwolnić chlor. Pojemnik na wodę nie może być wtedy zakręcony. Po upływie kilku dni (zazwyczaj ok. 2) roślinka powinna zacząć wybijać się na powierzchnię. Jeśli jednak nie wychodzi – musisz się uzbroić w cierpliwość. Niedopuszczalne jest rozgrzebywanie ziemi w celu sprawdzenia „co jest nie tak” gdyż z pewnością uszkodzisz roślinkę. Jeśli nie wybije się w ciągu tygodnia – zaopatrz się w nowe nasiona…

Porady na temat kiełkowania

Bardzo ważne jest aby twoje narzędzia były czyste. Roślinki mogą zakazić się jakąś chorobą przez brudne narzędzia, tacki itp, więc czyść je np. mydłem antybakteryjnym.
Upewnij się, że na ubraniach i we włosach nie ma żadnych robaków, które mogą zjeść roślinkę. Mówiąc prościej, nie sadź swoich roślinek zaraz po powrocie z lasu.
Nasionka najlepiej kiełkują kiedy wilgotność jest wysoka, około 60-70%. Temperatura powinna wynosić ok. 24 - 26 st. C.
Poniższe dwa akapity nauczą ciebie jak wysiewać nasionka. Pierwszy jest o wysiewaniu nasion do użycia w hydroponice. Drugi jest o wysiewaniu nasionek w glebie. Te dwa sposoby są naprawdę podobne, pomijając kilka punktów, które wymagają specyficznego podłoża.

Gleba

Przeważnie rośliny nie lubią, gdy przesadza je się na inne podłoże niż te na którym wcześniej rosły. Jest to dla nich wstrząs, więc przestają rosnąć dopóki nie przywykną do nowej gleby. Zapamiętaj to.
Wysiew możesz rozpocząć na kilka sposobów. Możesz użyć torfowych doniczek wypełnionych taką samą ziemią jak ta, w której roślinki będą rosły w przyszłości. Doniczki torfowe wykonane są ze sprasowanego torfu i mają różne rozmiary. Korzenie sadzonki po prostu przebiją się przez doniczkę, więc nie ma potrzeby aby ją usuwać przy przesadzaniu.
Inną metodą są torfowe kapsułki. To okrągłe, sprasowane kawałki torfu, które wciągają wodę. Chłoną ją dopóki nie powiększą swoich wymiarów 4 krotnie.
W tym rozdziale, będę używał słowa doniczka na torfowe doniczki i kapsułki.
Podlej doniczkę dokładnie, pozwalając uciec nadmiarowi wody.
Zrób mały dołeczek w glebie (torfowa doniczka) lub dziurkę w kapsułce, około 1 cm głębokości i wystarczająco szeroką aby weszło nasionko.
Wrzuć nasionka do otworów, po jednym w każdy. Postaw doniczki na naczyniu która pozwala spływać nadmiarowi wody. Postaw doniczki pod światło. Nie musi być to silne światło, 40 watów wystarczy. Trzymaj lampy ok. 5-8 cm nad kosteczkami. Zapewni to maksymalne naświetlenie, a ciepło wytwarzane przez oświetlenie pobudzi kiełkowanie. Lampy miej włączone 24 godziny na dobę.
Upewnij się że temperatura w boksie/pokoju wynosi 25 st. C. Jeżeli to konieczne, kup matę podgrzewającą w sklepie ogrodniczym i połóż ją pod kubeczki lub tackę. Po kilku dniach nasionka wykiełkują.
Sprawdzaj dwa razy dziennie, czy podłoże jest wystarczająco wilgotne. Jeżeli dotkniesz gleby i poczujesz wilgoć, jest wystarczająco wilgotna. Jeżeli jest sucha, podlej ją, pozwalając ściec nadmiarowi wody.
Nie podlewaj zbyt mocno, bo nasionko może zgnić. Troszkę wody powinno wystarczyć. Woda powinna być letnia, nie zimna. Zimna woda powoduje szok u kiełkujących nasion, zwiększając stres i opóźniając kiełkowanie.
Kiedy nasionka wykiełkują, upewnij się, oświetlenie jest wystarczająco wysoko nad sadzonkami. Jeżeli to konieczne, podnieś lampy aby zrobić miejsce sadzonkom. W tej fazie rosną bardzo szybko.
Ok 3-5 dni po wykiełkowaniu, na dnie doniczki pojawią się korzenie. To dobry okres aby przesadzić sadzonkę. Podlej dokładnie roślinkę, jak zwykle pozwalając nadmiarowi wody ściec. Użyj letniej wody, aby sadzonka nie dostała szoku. Przygotuj donicę z wcześniej wybraną glebą (taka sama jak do kiełkowania!!!). Zrób w ziemi dziurę, wystarczającą, aby weszła doniczka. Podnieś doniczkę, sprawdzając że nie dotykasz korzeni, które przebiły się przez doniczkę lub nie zostaną uszkodzone w inny sposób, np. pocieranie korzeniami o coś. Umieść doniczkę w otworze który zrobiłeś w glebie. Jeżeli jest za mały, nie wciskaj doniczki na siłę., raczej powiększ go i spróbuj jeszcze raz.
Upewnij się że doniczka nie jest poniżej powierzchni gleby w donicy. Powinna lekko wystawać. Zapobiega to gniciu łodygi, co może się zdarzyć gdy woda zbiera się u podstawy łodygi.
Po przesadzeniu możesz zacząć dodawać nawozów do wody. Są specjalne mieszanki dla sadzonek i przesadzanych roślin. Jeżeli nawozy nie są przeznaczone specjalnie dla sadzonek, wlewaj połowę zalecanej dawki.

Hydroponika

Hydroponika jest dla osób bardziej zaawansowanych

Nieważne, czy do uprawy używasz wełny mineralnej, perlitu czy innego podłoża, najłatwiej jest kiełkować nasionka na wełnie mineralnej.
Możesz kupić plastikowe tacki z wyciętą wcześniej wełną lub wielki kawał wełny i powycinać w kosteczki 2,5 cm szerokości i 5 cm wysokości. Następnie umieść je w małym kubeczku. Upewnij się że każdy kubeczek ma dziurę od spodu, inaczej korzenie zgniją.
Zrób otwór na szczycie każdej kosteczki, wystarczająco szeroki aby zmieściło się nasionko, ok 2,5 cm. Podlej kosteczki dokładnie, pozwól nadmiarowi wody spłynąć.
Wrzuć nasionko do otworu, jedno nasionko na otwór.
Wrzuć kosteczki pod lampy. Nie musi być to silne światło, 40 watów wystarczy. Trzymaj lampy ok. 5-8 cm nad kosteczkami. Zapewni to maksymalne naświetlenie, a ciepło wytwarzane przez oświetlenie pobudzi kiełkowanie. Lampy miej włączone 24 godziny na dobę.
Upewnij się że temperatura w boksie/pokoju wynosi 25 st. C. Jeżeli to konieczne, kup matę podgrzewającą w sklepie ogrodniczym i połóż ją pod kubeczki lub tackę.
Po kilku dniach nasionka wykiełkują.
Kiedy nasionka wykiełkują, upewnij się, oświetlenie jest wystarczająco wysoko nad sadzonkami. Jeżeli to konieczne, podnieś lampy aby zrobić miejsce sadzonkom. W tej fazie rosną bardzo szybko.
Ok 3-5 dni po wykiełkowaniu, na dnie kosteczki pojawią się korzenie. To dobry okres aby przesadzić sadzonkę. Wytnij dziurę (ma się w niej zmieścić twoja kosteczka) w kawałku wełny mineralnej i podlej ją dokładnie. Użyj letniej wody, aby roślinka nie dostała szoku. Ostrożnie wyjmij kosteczkę z roślinką z kubeczka lub innego pojemnika, sprawdzając że nie dotykasz korzeni, które przebiły się przez wełnę lub nie zostaną uszkodzone w inny sposób, np. pocieranie wełną o kubeczek. Umieść kosteczkę w otworze który wyciąłeś w większym kawałku wełny. Jeżeli dopiero teraz zauważyłeś, że otwór jest za mały, nie próbuj wciskać kosteczki na siłę. Zamiast tego powiększ otwór.
Upewnij się że kostka nie jest poniżej reszty kawałka wełny. Powinna raczej wystawać ponad powierzchnię. Uchroni to przed gniciem łodygi, co może wystąpić jeżeli woda zbiera się u podstawy łodygi.

Po przesadzeniu możesz zacząć dodawać nawozów do wody. Są specjalne mieszanki dla sadzonek i przesadzanych roślin. Jeżeli nawozy nie są przeznaczone specjalnie dla sadzonek, wlewaj połowę zalecanej dawki.


Przebieg Procesu Kiełkowania

Aby prawidłowo przeprowadzić kiełkowanie nasiona marihuany muszą byc spełnione warunki :

Odpowiednia temperatura (22-29°C)
Odpowiednia wilgotność (~60-70%)
Tlen

Nasze nasionko zaczyna pobierać wodę poprzez wchłanianie. Woda zasila zewnętrzny płaszcz nasiona i przywraca do życia uśpioną wewnątrz nasiona roślinkę.
Płaszcz pestki pęka.
Kiełek wynurza się z pestki i z biegiem czasu przyjmuje postać korzenia.
Kiełek wydłuża się wypuszczając pęd roślinki nad ziemie.Wraz z wydłużaniem się pędu płaszcz nasiona zaczyna spadać.
Roślinka zużywa substancje odżywcze zawarte w bielmie do rozwijania pierwotnych listków. Płaszcz podczas wynurzania się z ziemi kontynuuje zaopatrzanie sadzonki w energie póki nie spadnie.

Gdy uformują się liście właściwe, fotosynteza staje się głównym źródłem energii i roślina przyspiesza swój wzrost . Ps. Nasiona marihuany są dicotami (takie które wypuszczają dwa listki pierwotne)

Proces nadwątlenia
Nadwątlone rośliny nie są jeszcze oświetlane i przybierają kształt laski by chronić pierwotne listki (albo w zależności od stadium rozwoju liście) przed opadaniem na ziemię. Przy oświetlaniu, chromofory (fotoreceptory regulujące pigment a wraz z tym kolor rośliny) w pierwotnych listkach/liściach przełączają na proces odwracający efekt nadwątlenia. Kształt laski prostuje się i roślina zaczyna produkować chlorofil (zielony barwnik występujący u wszystkich zielonych roślin) .
Problemy związane z kiełkowaniem

Zastanawiasz się wciąż, dlaczego te cholerne nasionka nie chcą kiełkować? Poniżej przedstawionych jest kilka kwestii na które trzeba zwrócić uwagę, a które mają związek z kiełkowaniem nasion w ziemi.

Zbyt mokro

Aby wykiełkowały, nasionka muszą być wilgotne, jednak nie mokre. Nadmiar wody sprawia, że tlen, także potrzebny do kiełkowania, nie może dostać się pod skorupkę. Podłoża o zbyt słabym drenażu sprzyjają także rozwojowi grzybów. W celu poprawy napowietrzenia gleby najlepiej zmieszać ją z perlitem.

Zbyt sucho

Pewna ilość wody jest oczywiście potrzebna do kiełkowania nasion, tak więc utrzymywanie stałego, określonego poziomu wilgotności gleby jest absolutnie konieczne; dobrym sposobem jest przykrywanie pojemnika z kiełkującymi nasionami szklanką lub przezroczystą folią, tak żeby gleba nie wysychała.

Zbyt ciepło


Wysokie temperatury powodują nadmierne wysychanie gleby, tym samym uszkadzając nasionka i młode siewki.

Zbyt zimno

Bardzo niskie temperatury mogą dla siewki okazać się nawet zabójcze, a w wypadku nasion – zupełnie zatrzymać ich kiełkowanie. Niskie temperatury powodują, że nasionka kiełkują przede wszystkim bardzo wolno a także nierównomiernie, będąc jednocześnie znacznie bardziej podatne na różne choroby. Rozsądnym krokiem jest wykiełkowanie nasion i uzyskanie siewek w domu, a dopiero późniejsze ich wysadzenie na dwór. Warto pamiętać także, aby nie wysadzać roślin zbyt wcześnie na dwór z powodu możliwości wystąpienia przymrozków.

Sadzenie zbyt głęboko

Opóźni to wyjście kiełków z ziemi. Istnieje ryzyko, że nasionka nie zdołają wytworzyć kiełka na tyle dużego, żeby dotarł, i przebił się na powierzchnię gleby – zwyczajnie ilość substancji odżywczych zawartych w nasionku może nie wystarczyć. Także temperatura podłoża zmniejsza się wraz z odległością od powierzchni (lub ściany naczynia – w wypadku indooru) Zaleca się sadzić kiełkujące nasiona na głębokości 1-1,5 cala (2,5-4cm) w celu uzyskania możliwie najlepszych rezultatów.

w innych miejscach czytałem, że sadzić nie powinno się głębiej niż 1 cal, a nawet 0,5 cala. Osobiście najlepiej mi wschodziły nasionka na głębokości 1cm, jednak często spryskiwałem powierzchnię gleby wodą. Natomiast 1,5 cala to w moim przekonaniu zdecydowanie za głęboko.]

Sadzenie zbyt płytko

Jeżeli posadzisz nasionka zbyt płytko, ich kiełki mogą zwyczajnie wyschnąć.

Zbyt ubita ziemia

Stosując zbyt ubitą ziemię narażasz nasionka na niedostateczny dostęp tlenu, a jednocześnie powoduje to zbyt słaby odpływ wody z podłoża.

Zbyt sypkie podłoże

Zbyt sypka, luźna gleba sprawi że nasionko w zbyt dużym stopniu będzie otoczone powietrzem a nie podłożem, przez co nie będzie w stanie chłonąć odpowiednio dużo wilgoci, i może wysychać.

Grzyby w glebie

Atakują i osłabiają młode korzonki, tak że siewki mogą się przewracać. Przelewanie wodą, słaby drenaż lub jego brak, słabe napowietrzenie lub jego brak – to wszystko znacznie podnosi ryzyko rozrostu grzyba w glebie. Zaleca się sadzić nasionka w sterylizowanym podłożu. Nie bez znaczenia jest także czystość naczyń w których prowadzi się uprawę. Bezwzględnie trzeba je umyć przed przystąpieniem do nowej.

Niekiełkujące nasionka

Jeżeli nasionka nie są odpowiednio przechowywane, mogą utracić zdolność kiełkowania. Nasionka do kiełkowania powinny być ciemnobrązowe. Jasne lub białawe nasionka są niedojrzałe, i należy ich unikać (lub nie robić sobie nadziei ;-)

Osobiście nasionka przechowuję w następujący sposób: umieszczam je w pojemniczku po rolce filmu fotograficznego, dopełniam ryżem do brzegu (ma to na celu absorpcję wilgoci), a następnie przechowuję w zamrażalniku lub w zimnym, suchym i ciemnym miejscu – zależnie od tego jak długo planuję je przechowywać.